سفرنامه شیراز

۱۶ شهریور ۱۳۹۸
سفرنامه

سفرنامه شیراز صبح روز جمعه دوم فروردین به راه افتادیم.
جاده ها شلوغ و هوا بهاری بود.
ساعت نزدیک یازده ظهر بود که در روستای آسپاس ۴۵ کیلومتری شهر اقلید در شمال فارس متوقف شدیم و بساط نهار را پهن کردیم.
بعد از خوردن نهار به اطراف روستا سری زدیم. روستای سرسبز و زیبایی بود که از میان آن رودخانه چهل چشمه عبور می کرد.
چهل چشمه از همان روستا سرچشمه می گرفت و به زمینهای کشاورزی و بیشه آسپاس و روستاهای هم جوار می ریخت.

گشت و گذار در سفرنامه شیراز

پس از گشت و گذار در دشتهای اطراف به منطقه گور بهرام واقع در این روستا رسیدیم که به گفته اهالی روستا شکارگاه
بهرام پادشاه ساسانی بوده است. گور بهرام باتلاقی قدیمی است که اطراف آن را دشتهای وسیع و درختان سرسبز پر کرده .
اهالی روستا می گفتند مناطق زیادی در ایران با نام گور بهرام شناخته شده است اما وجود ده کوشک زر در نزدیکی آسپاس
که به نظر می آید یکی از هفت گنبدهای بهرام گور باشد، همچنین تل آسپاس یا تل دختر یزدگرد احتمال دیگری است که گور
بهرام باید در این روستا باشد. مردم این روستا بر این عقیده بودند که مومیایی دختر یزدگرد سوم در زیر این تل خاک است و
اگر کسی بخواهد آن را بردارد، آب، دشت آسپاس را فرا می گیرد.

سفال ها

به علاوه سفال ها و ظروف پیدا شده در تل سیدعبداللهی واقع در این روستا نشان از باستانی بودن این روستا داشت و به عقیده
اهالی روستا همه اینها نشان از این بود که سفرنامه شیراز ممکن است گور بهرامی که در کتب تاریخی از آن یاد شده و شکارگاه
بهرام ساسانی بوده است، در حقیقت همین باتلاق در روستای آسپاس باشد.
سفرنامه شیراز

ظهر همان روز در سفرنامه شیراز

ساعت حدود ۱۲ ظهر بود که از روستای آسپاس حرکت کردیم و به مسیر ادامه دادیم. مسیر انتخابی جاده معروف به جاده سرحد
بود که در مسیر روستاهای بسیاری از توابع شهرستانهای اقلید و مرودشت از شهرستانهای استان فارس می باشد. در اطراف
مسیر زمینهای کشاورزی و کوههای سرسبز فراوانی بود. پس از گذر از روستاهای میانه راه به گردنه سرسبز معروف به گردنه
امامزاده اسماعیل رسیدیم. گردنه ای پیچ در پیچ با شیب تند و پر از درختان سرسبز و زیبای پسته کوهی.

بنه

درخت پسته کوهی یا بنه درختیست که در برخی مناطق کشورمان وجود دارد. پسته کوهی دارای پوسته سختی است که
در اوایل رسیدن به دلیل اینکه هنوز پوسته آن سخت و سفت نشده در ترشیجات استفاده می شود و بعد از رسیدن کامل
نیز مورد استفاده خوراکی است. سفرنامه شیراز  این درخت خواص طبیعی فراوانی دارد و زیبایی فراوانی را به کوهها و دامنه
کوهها بخشیده بود.
پس از گذر از گردنه امامزاده به روستای امامزاده اسماعیل رسیدیم روستایی که در دامنه کوههای بلند واقف شده و امامزاده
اسماعیل از نوادگان امام موسی کاظم (ع) در این روستا بارگاه و مرقد داشت.

تخت جمشید در سفرنامه شیراز

بعد از حدود یک ساعت و نیم به شهر باستانی تخت جمشید رسیدیم. عظمت تاریخی تخت جمشید از دور نمایان بود.
در این شهر باستانی کاخی به نام تخت جمشید وجود داشت که در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول
بنا شده است و به مدت حدود ۲۰۰ سال آباد بوده است . هر چند این مکان تاریخی پس از گذر قرنها خرابیهای فراوانی داشته
اما هنوز هم آثار و زیباییهای تاریخی اش در دنیا زبان زد است و همه ساله توریستهای فراوانی برای بازدید از تخت جمشید
به این منطقه سفر می کنند. بر دیواره های تخت جمشید سنگوشته ها و عکسها و نقاشیهایی حکاکی شده بود که مربوط
به بیش از دوهزار و پانصد سال پیش هستند. بنیان گذار تخت جمشید داریوش پادشاه هخامنشی بوده است.
پس از بازدید از بنای تخت جمشید به سمت شیراز به راه افتادیم و در ورودی شهر در کنار دروازه قرآن توقف کردیم و پس از
صرف شام و کمی استراحت به منزل یکی از دوستان شیرازیمان رفتیم.

ارگ کریم خان

صبح روز سوم فروردین را با ارگ کریم خان آغاز کردیم که محل زندگی کریم خان زند پادشاه سلسله زندیه بوده است.
معماری این ارگ به گونه ای است که هم محلی برای سکونت و هم جایگاهی نظامیست که هر چهار طرف آن چهار برج
با ارتفاع بلند بنا گردیده که با گذشت سالهای سال از ساخت این بنا تنها پایه یکی از این چهار برج بلند کج شده. در
بخش داخلی بنا فضایی بود که دور تا دور آن ایوانها و اتاقهایی که همه نقاشی شده و ضلع شرقی آن حمام خصوصی
و باستانی کریم خان واقع شده بود.

متریال

ساخت بنا بیشتر از آجر و سنگ پایه گذاری شده و میانه محوطه حیاطی با درختهای قدیمی که سالیان دراز در این بنا
قد برافراشته اند. در بخش شاه نشین مجسمه های پادشاهی  زندگی در آن قصر را برای بیننده تداعی می کرد .
درست انگار همه چیز واقعی است و ما نظاره گر هستیم. در اتاقهای داخلی بنا هنرمندان عزیز شیرازی کار صنایع
دستی انجام میدادند و هنر زیبایشان در ارگ بزرگ کریم خان جذابیت فراوان داشت و نظر بازدیدکنندگان و توریستها
را به خود جلب کرده بود.

بازار وکیل

با خروج از ارگ راهی بازار وکیل و بازارهای اطراف آن شدیم. بازارهای تو در توی قدیمی و شلوغ. بازار وکیل در نزدیکی
ارگ کریم خان بازاریست سنتی و تاریخی که به دستور کریم خان زند با معماری زیبا و سقف گنبدی شکل بنا گردیده.
پس از گشت و گذار در بازار وکیل و چند بازار تو در توی دیگر بسیار خسته شدیم و به منزل دوستمان برگشتیم. با اینکه
شیراز مکانهای دیدنی و تاریخی بسیاری دارد و ما دوست داشتیم حداقل از تعدادی از این مکانها بازدید کنیم اما به دلیل
اعلام بارندگی و احتمال وقوع سیل تصمیم به بازگشت گرفتیم و صبح روز چهارم فروردین با هوایی بارانی به سمت
خروجی شیراز به حرکت در آمدیم. متاسفانه بعد از خروج ما بارندگی شدید و در روز پنجم فروردین وقوع سیل در دروازه
قرآن شهر شیراز منجر به آسیب و فوت چند تن از هم وطنان عزیزمان شد.